1. Naomi se již zmínila o rodičovském
vedení, tak jaké postupy využívat pro vedení a inspirování
něčím novým. Je potřeba se řídit jenom zájmy dítěte a vůbec
nevstupovat do jeho vývoje jako inspirátor? Nabízet napr.nějaké
výtvarné činnosti, návštěvy muzeí,koncertů nebo rozšiřovat
obzor jeho zájmů - přiroda, vesmír, sport?
2. Jaká jsou
rizika unschooligu? Tedy typické chyby rodičů při unschoolingu,
na co je třeba si dávat pozor.
3. Jak postupovat, když s
ohledem na naše školství něco se zkutečně musí naučit, jak
motivovat a vést, aby to nebylo proti dítěti?
4. .Kolik času a
pozornosti věnovat společnému hraní s předškolním dítětem?
Jak se nestat hracím otrokem, a současně zůstat ve spojení s
dítětem? Jak je pro dítě společné hraní důležité, závisí
na tom rozvoj dítěte? Jak si s dětmi hrát, měli bychom
stimulovat duševní vývoj dítěte, podobně jako ve školkách
různými cílenými úkoly v rámci tematických plánů?
5. Jak
v domácí škole zvládnout vše skloubit. Tj., aby batole bylo
dostatečně dlouho na hřišti/pískovišti či jinde venku, aby se
starší zvládl alespoň něco naučit, aby se uvařil oběd nebo
večeře, zašlo do kroužků či návštěva kamarádů, abychom
společně či já sama uklidili hračky, popř. abych já měla
občas i čas pro sebe. Zdůrazňuji, že možnost hlídací paní
není možná z mnoha důvodů, mimo jiné i finančních, babičky
moc nefungují a manžel chodí domů v noci.
6. Mojí dceři je 7
a stále nemá zájem naučit se číst, odolává všem mým pokusům
ji k tomu nalákat, nesnáší když jí ukazuji slova nebo dělám
cokoliv, co vypadá jako učení. Jak se naučí číst a jak se ona
i já vyrovnáme s reakcemi okolí (dětí i dospělých) pokud ani v
osmi letech nebude umět číst?
Co s ditetem, kteremu se do
uceni nechce, nebavi ho, nejde mu, spolecne uceni odmita. a je mu jiz
10 let. stale cekat, az ho uceni "chytne samo od sebe"?
treba do 20 let ho nechat negramotneho? kde je hranice u deti s
poruchou řeči nebo psani, cteni.... do kdy cekat?
7. Je pro
předškolní 4-leté dítě vhodné umět pracovat na ipadu? Tatínek
je nadšený, že dcerka sotva on stáhne hru, ona sama ji už umí,
bez jeho výkladu. Maminka se bojí, že počítač dítě příliš
odláká od reálného trojrozměrného světa.
Mám omezovat
sedmileté dítě v používání počítače při učení, když se
zdá, že je to velmi motivující a dělá to učení pro ni
zábavným?
9.
Jak realizovat unschooling v případě jedináčka? Co v takovém
případě nepodcenit? Jak realizovat unschooling jedináčka v zemi,
kde skoro všechny děti chodí do školy, takže přes den nemá
dítě k dispozici žádné jiné děti ani program?
11. nekdy chteji deti "postrcit", aby nasledne
prozivali stesti a odhodlali se k cinu, ke kteremu jim schazela
momentalni odvaha. kdyz to rodic udela, jsou mu vzapeti vdecne. naomi
to vsak nedoporucuje. pochopili jsme spravne nebo ne a jde spise o
povzbuzeni?
12. Je vhodné 4-letým dětem korigovat špatnou řeč
a jestli ano, jak to citlivě provádět?
13. Hodí se některé
děti pro unschooling lépe? Syn mojí kamarádky se naučil číst a
psát, když mu byly 4 roky a celé dny se zabývá nějakými
projekty zatímco moje sedmiletá dcera si chce jenom hrát s
panenkami. Jak učit dítě, když nemá chuť nic dělat a tvrdí,
že batole se má nejlíp, protože se učit nemusí, a když se
batole "učí" tak se chce učit to samé co batole, tj.
čmárat si kolečka po papíře, nechat si předčítat pohádku
atd. Když bych zavedla unschooling, tak naopak by nic nového
nepřijal, protože by byl schopen si celý den jen hrát s dvouletým
bráchou, nebo sám, ale takové hry, z kt. se nemá šanci nic
naučit a když by mu tam bylo podstrčeno něco, co by mu dodalo
informaci a pomohlo něco naučit, tak by to odhalil a považoval již
za učení.
14. 9 lety chlapec sedi denne 3-4 hodiny u pocitace a
nechce se mu delat ukoly do skoly ani nic jineho. mam pravo
zasahnout, kdyz s tim nesouhlasim? pokud ano, jakym zpusobem?
15.
Naomi mluví o tom,že dítěti nemáme radit a učit jej, ale když
samo požádá o pomoc, nebo vidíme, že způsob, který si zvolilo,
může vést třeba k úrazu (napr.dělání různých pokusů, nebo
zlepšování fyzických dovedností jako lezení po stromech), v
těchto chvílích je přeci potřeba zasáhnout a třeba i
poradit.
16. Jak řešit rivalitu brzo po sobě narozených dětí
v rámci domácího učení? Mám syny narozené rok od sebe a
cokoliv se doma děje, chce mladší dělat stejně jako starší,
ale oba to těžce nesou.