Domácí vzdělávání – unschooling

1. Naomi se již zmínila o rodičovském vedení, tak jaké postupy využívat pro vedení a inspirování něčím novým. Je potřeba se řídit jenom zájmy dítěte a vůbec nevstupovat do jeho vývoje jako inspirátor? Nabízet napr.nějaké výtvarné činnosti, návštěvy muzeí,koncertů nebo rozšiřovat obzor jeho zájmů - přiroda, vesmír, sport?
2. Jaká jsou rizika unschooligu? Tedy typické chyby rodičů při unschoolingu, na co je třeba si dávat pozor.
3. Jak postupovat, když s ohledem na naše školství něco se zkutečně musí naučit, jak motivovat a vést, aby to nebylo proti dítěti?
4. .Kolik času a pozornosti věnovat společnému hraní s předškolním dítětem? Jak se nestat hracím otrokem, a současně zůstat ve spojení s dítětem? Jak je pro dítě společné hraní důležité, závisí na tom rozvoj dítěte? Jak si s dětmi hrát, měli bychom stimulovat duševní vývoj dítěte, podobně jako ve školkách různými cílenými úkoly v rámci tematických plánů?
5. Jak v domácí škole zvládnout vše skloubit. Tj., aby batole bylo dostatečně dlouho na hřišti/pískovišti či jinde venku, aby se starší zvládl alespoň něco naučit, aby se uvařil oběd nebo večeře, zašlo do kroužků či návštěva kamarádů, abychom společně či já sama uklidili hračky, popř. abych já měla občas i čas pro sebe. Zdůrazňuji, že možnost hlídací paní není možná z mnoha důvodů, mimo jiné i finančních, babičky moc nefungují a manžel chodí domů v noci.
6. Mojí dceři je 7 a stále nemá zájem naučit se číst, odolává všem mým pokusům ji k tomu nalákat, nesnáší když jí ukazuji slova nebo dělám cokoliv, co vypadá jako učení. Jak se naučí číst a jak se ona i já vyrovnáme s reakcemi okolí (dětí i dospělých) pokud ani v osmi letech nebude umět číst?
Co s ditetem, kteremu se do uceni nechce, nebavi ho, nejde mu, spolecne uceni odmita. a je mu jiz 10 let. stale cekat, az ho uceni "chytne samo od sebe"? treba do 20 let ho nechat negramotneho? kde je hranice u deti s poruchou řeči nebo psani, cteni.... do kdy cekat?
7. Je pro předškolní 4-leté dítě vhodné umět pracovat na ipadu? Tatínek je nadšený, že dcerka sotva on stáhne hru, ona sama ji už umí, bez jeho výkladu. Maminka se bojí, že počítač dítě příliš odláká od reálného trojrozměrného světa.
Mám omezovat sedmileté dítě v používání počítače při učení, když se zdá, že je to velmi motivující a dělá to učení pro ni zábavným?
9. Jak realizovat unschooling v případě jedináčka? Co v takovém případě nepodcenit? Jak realizovat unschooling jedináčka v zemi, kde skoro všechny děti chodí do školy, takže přes den nemá dítě k dispozici žádné jiné děti ani program?
11. nekdy chteji deti "postrcit", aby nasledne prozivali stesti a odhodlali se k cinu, ke kteremu jim schazela momentalni odvaha. kdyz to rodic udela, jsou mu vzapeti vdecne. naomi to vsak nedoporucuje. pochopili jsme spravne nebo ne a jde spise o povzbuzeni?
12. Je vhodné 4-letým dětem korigovat špatnou řeč a jestli ano, jak to citlivě provádět?
13. Hodí se některé děti pro unschooling lépe? Syn mojí kamarádky se naučil číst a psát, když mu byly 4 roky a celé dny se zabývá nějakými projekty zatímco moje sedmiletá dcera si chce jenom hrát s panenkami. Jak učit dítě, když nemá chuť nic dělat a tvrdí, že batole se má nejlíp, protože se učit nemusí, a když se batole "učí" tak se chce učit to samé co batole, tj. čmárat si kolečka po papíře, nechat si předčítat pohádku atd. Když bych zavedla unschooling, tak naopak by nic nového nepřijal, protože by byl schopen si celý den jen hrát s dvouletým bráchou, nebo sám, ale takové hry, z kt. se nemá šanci nic naučit a když by mu tam bylo podstrčeno něco, co by mu dodalo informaci a pomohlo něco naučit, tak by to odhalil a považoval již za učení.
14. 9 lety chlapec sedi denne 3-4 hodiny u pocitace a nechce se mu delat ukoly do skoly ani nic jineho. mam pravo zasahnout, kdyz s tim nesouhlasim? pokud ano, jakym zpusobem?
15. Naomi mluví o tom,že dítěti nemáme radit a učit jej, ale když samo požádá o pomoc, nebo vidíme, že způsob, který si zvolilo, může vést třeba k úrazu (napr.dělání různých pokusů, nebo zlepšování fyzických dovedností jako lezení po stromech), v těchto chvílích je přeci potřeba zasáhnout a třeba i poradit.
16. Jak řešit rivalitu brzo po sobě narozených dětí v rámci domácího učení? Mám syny narozené rok od sebe a cokoliv se doma děje, chce mladší dělat stejně jako starší, ale oba to těžce nesou.

Comments