Rodič psychologem svého dítěte: jak léčit poruchy řeči, spánku, příjmu potravy, tiky, atd.; jak odstranit příčiny agrese a vyléčit zlostné dítě.

(tady - vzhledem k rozsáhlosti a hloubce jednotlivých otázek- byly některé trochu zredukovány)

1. Šestiletý syn je velmi agresivní pokud jedeme někam, kam on nechce. Je doma vzdělávaný, ale tím místem může být sraz domoškoláků nebo klub fotbalu či tenisu, kam původně říkal že chce jít. Křičí, utíká pryč, háže věcmi (často těžkými a nebezpečnými věcmi) a většinou to skončí nepříjemným "bojem". Zkoušela jsem všechno možné, jak to zvládnout, včetně "dobře, nemusíme jet, když nechceš." Když řeknu toto, začne křičet, že chtěl jet že já ho teď nenechám! Je velmi těžké pochopit, co vlastně chce nebo nechce. Obyčejně to skončí tak, že se cítím zoufale a donutím ho nějakou zastrašovací metodou jako například že nastoupím do auta bez něj a on mne následuje, protože se bojí zůstat doma sám. Vím, že je to hrozné, ale jsem bezradná. Bojím se, že domácí vzdělávání mu nevyhovuje, že příčinou jeho agrese je nuda a absence struktury a jasných hranic.

2. Jak povzbudit dite, ktere se snadno vzdava a neveri si? Muj syn casto rika "ja to neumim" anebo ani nezacne nejakou cinnost nebo hru. A to i cinnosti, ktere si sam vybral a vymyslel nebo pozadal, abychom ho naucili. Nekdy je to snazsi, kdyz u toho nejsem ja, ale to nastaveni ma i tak. Nechava za sebou mnoho nedokoncenych veci a ja se obavam, ze kazda takova vec mu podporuje jeho myslwenku o tom, ze nedokaze a neni uspesny. Je mu 6 let a toto zacalo, kdyz mu byly asi 4 a pul.

3. Můj téměř sedmiletý syn nerad mluví o svých emocích. Když je z něčeho nešťastný a já vyjádřím své pochopení slovy, abych se s ním propojila, rozzlobí se více a žádá mne, abych tak nemluvila, křičí, nyní už opravdu naštvaný, odstrkuje mne pryč, říká, že ho rozpláču ještě víc. Nejsem si jistá, jestli mu nevnucuji můj způsob léčení emocí a jestli by nebylo lepší, kdybych respektovala jeho volbu. Když čteme knihy, musíme přeskakovat pasáže s emocionální náplní, s tím měl vždycky problém. Je láskyplný ke všem členům rodiny kromě své mladší sestry (4leté). Odmítá její objetí a polibky, ona je velmi vášnivá a emotivní a touží po bratrově lásce, ale on to nezvládá. Nechávám ho být, ale zajímalo by mne, jestli bych mohla nějak pomoci

4. mysli si naomi, ze je lepsi aby psychicke, fyzicke problemy deti jim pomahaly spracovat jejich rodice nebo je vhodnejsi navstivit odbornika? co si naomi mysli o kineziologii, regresni terapii, pusobeni lecitelu aj technikach, jimiz se "pomaha" detem spracovat a odstranit jejich bloky, problemy (fyzicke, psychicke).

5. Nas syn (7 let) velice lehce nasava z vnejsiho prostredi ruzne vlivy, podnety a rychle to zacne pouzivat, ac to muze byt skodlive, nebezpecne (pr: videl, jak si nejake nezname deti hraji na strileni, mecovani, strkaji do sebe, ohrozuji se klacky, brzy to zacal zkouset take s jinymi detmi). Jak se v takove situaci zachovat? bylo by lepsi, kdyby to nevidel, ale kdyz uz to videl, je lepsi ho nechat si to odehrat a nevsimat si toho nebo udelat z toho velkou zabavu, prehanet, ...

6. Dcera (téměř 6) bývá v některé dny, už od rána špatně naložená-vrčí na nás u každého oslovení, snídaně je špatná, je s náma nuda, nebude se převlíkat,umývat, česat-prostě je proti všemu.Jindy jsou ty samé věci absolutně v pořádku,ale víc je dnů proti.Pak sklouzne do agresivní nebo lítostivé nálady. Nevím jak jí v těchto chvílích pomoct,aby mohla mít veselé dětství?Zkoušela jsem jí nabídnout,že mi může zahrát divadlo,nebo at to vykreslí,ale ona říká,že neví co se s ní děje a i když se nechce tak chovat,nedokáže s tím přestat. Občas má problém i při navazování kontaktů s jinými dětmi-chce se moc kamarádit,ale její hry jsou někdy moc agresivní a děti se jí pak strání,rovněž u toho říká,že s tím nemůže přestat.(tatínek dcery s námi nežije,mám jiného partnera a mladší roční holčičku)

7. Syn (5let) velmi negativně reaguje na moje pokusy o terapii, tak jak ji popisuje Naomi. Pokud se mi nepodaří uhlídat situaci a dojde mezi ním a bratrem (4roky) ke konfliktu, starší syn ihned používá pěsti a je agresivní. Musím mladšího chránit vlastním tělem, často dostanu nějakou ránu i já. Snažím se nebýt soudce a ráda bych je vyslechla oba, mladší ochotně komunikuje, starší křičí, že se mnou nechce mluvit a ať jdu pryč, ať se ho nedotýkám a podobně. Je vidět, že ho moje pokusy rozčilují a zhoršují mu náladu. Jak mu pomoci zbavit se hněvu? Terapie typu „Ukaž na panence, co bys chtěl dělat bratrovi“ nefunguje, nenechá mě to ani dopovědět a už mě odhání..

8. Syn 6 let se nam nechce sverovat, pokud zazije mimo domov neco pro nej tezkeho. Kdyz se ptame, odpovida NE, NEVIM, UZ SE ME NEPTEJ. Od jinych lidi vime, co se prihodilo a jiz poznam, ze tyto reakce ma, pokud to pro nej bylo nejak narocne. Obavam se, ze pokud si nestihneme vybudovat duveru ted, nebude schopen si prijit pro radu a podporu, az bude startsi a bude zazivat tezke veci ve svete, kde my uz nebudeme na kazdem kroku a nedozvime se to.

9. Šestiletý syn velmi často bere věci ostatním (zvláště svému mladšímu bratrovi), když je chce, a není žádný jemný způsob, jak mu v tom zabránit. Pokud se mladší bratr brání, tluče ho. Zkoušela jsem mu nabízet místo bratra polštáře, možnost malovat obrázky vyjadřující jeho zlobu, medvídka s bratrovým jménem, aby ho mohl tlouci, a velmi jsem se snažila porozumět jeho frustraci ze strany mladšího bratra - ale toto chování stále velmi často pokračuje. Také má tendenci hrát si příliš drsně s jinými dětmi - tahá je a myslí si, že je to legrace, ale těm dětem se to nelíbí, při hře na honěnou je plácá příliš tvrdě.

10. Moje 4letá dcera je velmi tvrdohlavá, často má záchvaty vzteku, když něco není po jejím, zvláště když jde o půjčování věcí nebo když chce, aby ji poslouchal její starší bratr nebo kamarádi jejího věku.Sanžíme se ji nevystavovat situacím, které zatím není schopná zvládat, ale někdy je to nevyhnutelné. Jjeí reakce často ohrožuje ji nebo její okolí - bije lidi, tluče do věcí nebo sebou háže na tvrdý povrch. Já jiobvykle vezmu do náručí a odnesu ji na bezpečné místo, jako třeba na velkou postel, kde s ní zůstávám a přitom se bráním, protože ona se pokouší kousat mne a kopat. Když to to tak dělám, zlobí se ještě víc a snaží se ode mne utíkat, ale já ji zadržuji abych ochránila ostatní lidi. Pochvíli nejzoufalejšího křiku mne požádá o kojení a vše se rozplyne v mazlení, jsme obě vyčerpané. Snažím se najít klid v tomto procesu, ale posledně jsem se cítila totálně vyčerpaná po jedné takové epizodě. Zajímalo by mne, jestli je něco co bych mohla dělat jinak abych jí pomohla.

11. Syn trpi v 6 letech nocnim pocuravanim. Sucho je nekdy 1 noc, maximalne vyjimecne az 3. Stale narazim na informace typu: "Nocni pocuravani resi miliony rodin, je to extremne bezne u deti a muze pretrvavat do puberty." Presto se nejak nemohu smirit s myslenkou, ze je to jen vyvojova a bezna vec a nic nedelat.

12. Co si myslite o metode, kterou aplikuje nekteri rodice: Kdyz dite neco moc vyzaduje, co se nam nelibi a nepovazujeme za prospesne, ale dite to zazilo u kamaradu, maji to bratranci nebo u babicky atd., tak to diteti dovolime v mire, jakou samo chce. Po nejakem case se "nabazi" a prestane danou vec potrebovat a vyzadovat. Pro me je to obtizne s bonbony a cukrem a spatnymi hrackami. Ale mam zkusenost, kdy muj tehdy 5lety syn vyzadoval cervy z odporne rosolovite plasticke hmoty. Rekla jsem, ze se mi nelibi, ale muze si je koupit ze svych penez (dostava 5kc za tyden). Koupil si postupne nekolik cervu az najednou prestal a od te doby je jiz nikdy nechtel.

13. 4-leta dcerka hur vyslovuje, ostatni ji casto nerozumi. Jeji rec prekladam. Jaky je nazor Naomi na odbornou napravu reci v tomto veku? Deti v Cechach posilaji ve skokach k logopedovi, aby se jejich rec napravila, nebot je to pry dulezite kvuli uceni se spravnemu pravopisu. Bohuzel logoped deti motivuje chvalou, darecky - obrazky, resp. zpusobem, ktery nechci u svych deti pouzivat. Jak mam pomoci zlepsit vyslovnost sveho ditete sama? Naomi říkala, že si dítě výslovnost upraví samo, až k tomu dospěje a bude motivováno, ale co když si předtím už zafixuje špatnou výslovnost?

14. Mému mladšímu synovi Charliemu byla diagnostikována lehká disfunkce učení. Jeho chování bývá občas vellmi problematické. Velmi snadno se rozpláče nebo začne křičet, je extrémně citlivý a má každý den mnoho záchvatů vzteku. Moje největší problémy s ním v této době jsou: Když si nadšeně hraje s jinými dětmi doma, začne čůrat - ne nedopatřením, ale aby získal pozornost nebo si myslí, že je to legrace. Dělá to velmi často. Dále stálke háže věcmi. Sbírá pastelky, lego, auta, cokoliv a háže s tím. Háže věcmi když je nadšený a když je rozzlobený. Zkoušela jsem ho přesměrovat, aby místo toho házel lehký balonek, ale nefunguje to. Velmi často ruší hry svého staršího bratra. Snažímese tomu zabránit, ale jde to jen velmi těžko, jsou spolu celé dny.

15. Dcerka 1,5roku je dost plachá v novém prostředí nebo když se dostane do společnosti mezi více lidí. Většinou ji trvá hodinu i víc než se rozkouká. Někdy pláče a chce pryč. Většinou se jí nakonec na místě líbí, ale vezme to celkem dost času. Jak by jsme jí mohli tyto situace ulehčit?

16. Prostřední syn (4 roky) si kouše nehty a to na rukou i na nohou. Hodně si v rámci své sourozenecké pozice (starší bratr, mladší sestra) snaží vydobít místo a i přes naše snahy trpí pocitem, že ho nemáme rádi. Na nekomfort reaguje tím, že chce kojit (jako sestra), případně jíst něco sladkého, to ho podle jeho slov potěší. Je fixovaný na otce, který se mu snaží v rámci možností věnovat, spí s ním v posteli, pečuje o něj. Jak můžeme syna víc podpořit?

17. Our daughter (3,5y) sometimes sputters, especially when she is very excited and wants to say something quickly. As if she wasn’t able to process too much information at one time in her brain. Is this normal development or is it necessary to react in a specific way? She is being raised in a tri-lingual environment – can it have any impact on her sputtering?

18. 4-leta dcerka nechce ochutnavat nova jidla, potraviny. Jeji jidelnicek mi prijde chudy, ji casto to same: ze syroveho ovoce jen obcas jabko, banan. ze zeleniny okurku, pak varene obcas brambory, brokolici, jinak hlavne rada domaci zitny kvaskovy chleb s maslem, jogurt, ovesnou kasi. to je skoro vsechno, ostatni mi odmita i ochutnat. Jak ji motivovat, aby zkusila jist i jina zdrava jidla.

19. Moje dcera(téměř 6let) má vokální tik- nejdřív to bylo takové krátké pohmkávání, teď se z toho stalo takové nadechování jakoby se dusila. Objevuje se to, když je v klidu- při čtení, zaspávání atd.Ona o tom ví a snaží se to maskovat, když se jí na to zeptám,říká,že neví proč to dělá.Jak jí pomoct zbavit se toho,ale hlavně odstranit psychickou příčinu?(dcera je z mého prvního manželství,teď žijeme s jiným partnerem a před rokem se nám narodila další holčička, nedokážu si přesně vzpomenout,jestli to začlo v této době,ale myslím,že to má souvislost)

20. Jak nenálepkovat dítě /nálepkami ADHD apod./, když okolí /vedoucí kroužků, příbuzní, nebo širší veřejnost.../ vidí mého syna /7let/ jako nevychovaného, neposlušného, nerespektujícího pravidla, řád/ jsou kvůli tomu na něho naštvaní, nebo ho takto slovně hodnotí, či naopak mě považují za slabou matku s nedostatčnou výchovu, jakmile se však dozví, že je to zapříčiněno ADHD, najednou ho už nevidí jako nevychovaného nezbedu.

22. Jak léčit tiky, hyperaktivitu, nesoustředěnost, poruchu pozornosti /syn 7 let/, když se velmi snažím, ale přesto netuším a nedokážu odhalit příčinu. Snažím se dávat bezpodmínečnou lásku, samozřejmě také i jako lidská bytost chybuju , přesto se stane, že např. tiky jednu dobu se vyskytnou, pak po delší době zmizí samy, ale nevím, co je způsobilo a čím to, že odešly. U hyperaktivity a nesoustředěnosti tam je to neměnné.

Comments